Ročník 2022
5. – 14. srpna | zámek Holešov
Motto 2022: Mezi barokem a osvícenstvím

Händelova oratorní tvorba vrcholí ve druhé polovině jeho anglického působení. Jedná se zejména o oratoria na anglické texty. Kořeny tohoto žánru lze však nalézt již během jeho římského pobytu v letech 1707 – 1708. Tehdy poznal formu a ideu oratorní kompozice přímo v centru jejího vzniku a prvního rozvoje. Navíc Händel se tu pohyboval v prostředí vysokých církevních kruhů – mezi jeho mecenáše patřili přední kardinálové. Jeden z nich, Benedetto Pamphili, je i autorem textu k prvnímu skladatelovu oratoriu pod názvem Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Triumf Času a Rozčarování, HWV 16a). Dílo bylo uvedeno v létě roku 1707, pravděpodobně v Pamphiliho paláci.
O třicet let později Händel toto dílo přepracoval pro anglické publikum pod konečným názvem Triumf Času a Pravdy (Il Trionfo del Tempo e della Verità, HWV 46b). Uplatnil tak ve své době oblíbenou metodu parodování starších skladeb. Händel ovšem tuto starší skladbu nejen nově pojmenoval. Značně ji revidoval a přidal velké množství nové hudby. Původní dvoudílnou formu rozšířil na díly tři. Pro domácí publikum bylo nejdůležitější anglické přetlumočení z pera George Oldmixona.
Třetí a poslední verze oratoria zazněla pod anglickým titulem The Triumph of Time and Truth na sklonku skladatelova života roku 1757, opět v Covent Garden. Oproti původní italské verzi jsou poněkud omezeny árie, umocněna je naopak složka sborová. Přibyly nové recitativy i další parodované úseky – výpůjčky z jiných děl. Skladba směřuje ke galantnímu stylu, což se projevuje vedením vokálních hlasů i novým pojetím kontrapunktu, který získává jakýsi „nadlehčený“ charakter. Nové je též další přepracování libreta, tentokrát pravděpodobně z pera Thomase Morella, autora libret k některým předchozím Händelovým oratoriím, jako jsou Jefta, Juda Makabejský, Occasional Oratorio aj.
Základem je typ alegorického oratoria na moralizující námět. Příběh Pravdy a Času, které jsou pokoušeny Krásou a Rozkoší, lze symbolicky chápat jako zápas mezi věčnými hodnotami duchovními, které triumfují nad hodnotami pozemskými, pomíjejícími. Tento zápas, spadající do typického barokního sváru Ducha a Hmoty. Toto zdánlivě protikladné vyznění díla dokazuje, že epocha vrcholného baroka nebyla nijak schematická a že jednotlivé myšlenkové proudy nejen spolu zápasily, ale vzájemně ze sebe čerpaly v hledání nové syntézy, nového řádu světa.
PhDr. Pavel Sýkora, hudební vědec

Komorní a kantátové koncerty 2022:
- pátek 5. 8., 19:30 – slavnostní zahájení + vernisáž výstavy 20 let LŠBH, Zámek Holešov
- neděle 7. 8., 20:00 – Koncert lektorů, Zámek Holešov
- pondělí 8. 8., 20:00 – Interní soutěž o výstup s orchestrem a recitál
- úterý 9. 8., 20:00 – 1. Studentský koncert – Duchovní, Kostel sv. Anny Holešov
- středa 10. 8. , 20:00 – 2. Studentský koncert – Zámecká noc, Zámek Holešov
- čtvrtek 11. 8. , 18:00 – Koncert dětské třídy, Zámek Holešov
- pátek 12. 8. , 19:30 – Závěrečný koncert, Zámek Holešov
- sobota 13. 8. , 18:00 – Závěrečný koncert, kostel sv. Petra a Pavla, Kelč
- neděle 14. 8. , 15:00 – Závěrečný koncert, kostel Panny Marie Sněžné, Olomouc
Předprodej vstupenek:
KONCERTY HOLEŠOV:
od 3. 8. na Městském informačním centru – nám. Dr. E. Beneše 17, Holešov, Telefon: 573 395 344
KONCERT V KELČI:
od 1. 8. na www.smsticket.cz
KONCERT V OLOMOUCI:
na stránkách Olomouckých barokních slavností
Prodej také na místě hodinu před každým koncertem.
Program závěrečných koncertů:
Výkony vítězů interpretační soutěže 2022
Händel, G. F.: Triumf času a pravdy
HWV71 (zkrácená verze oratoria):
ACT ONE
1. Overture
2. Chorus: Time is supreme
3. Recitative & Air Beauty : How happy could I linger here, Faithful mirror
4. Recitative Pleasure: Fear not!
5. Air Pleasure: Pensive sorrow
6. Recitative Deceit: Despise Old Time
7. Air and Chorus Beauty and Chorus Come, live with Pleasure
8. Recitative Time: Behold old Time
9. Air Counsel: The beauty smiling
10. Recitative Pleasure: Our diff’rent pow’rs we try
12. Recitative Time: The hand of Time pulls down
13. Air Time: Loathsome urns, disclose your treasure
14. Chorus: Strengthen us, O Time, with all thy lore
17. Air and Chorus Deceit and Chorus: Happy, if still they reign
18. Recitative Counsel: Youth is not rich in Time; it may be poor
19. Air and Chorus Time and Chorus: Like the shadow
ACT TWO
20. Soli (SATB) and Chorus: Pleasure submits to pain,
21. Recitative Pleasure: Here Pleasure keeps his splendid court
22. Chorus: Oh, how great the glory
23. Air & Chorus Pleasure: Dryads, Sylvans, with fair Flora
25. Air Deceit: Pleasure’s gentle Zephyrs playing
29. Air Time: False destructive ways of Pleasure
30. Recitative Counsel: Too long deluded you have been
34. Recitative Time: What is the present hour?
35. Air Beauty: Fain would I, two hearts enjoying
38. Recitative Time: Not venial error this
39. Chorus: Ere to dust is chang’d thy beauty
ACT THREE
40. Symphony
44. Air Deceit: Sharp thorns despising
45. Recitative Counsel: Regard her not. Unvalu’d here
46. Air Beauty: Pleasure!
47. Chorus: Comfort them, O Lord
49. Air Counsel: Thus to ground, thou false, delusive
50. Accompagnato Beauty: O mighty Truth! Thy power I see
51. AirTime: From the heart that feels my warning
52. Recitative Beauty: Pleasure, too long associates we have been
53. Air Pleasure: Like clouds, stormy winds then impelling
54. Recitative Beauty: Farewell! — Now Truth
55. Air Beauty: Guardian angels, oh, protect me!
56. Chorus: Halleluja!