Dagmar Šašková

Lektor vede třídu
Sólový zpěv

ENGLISH VERSION BELOW ↓↓↓

Mezzosopranistka Dagmar Šašková (1978) pochází z Rakovníka. Vystudovala sólový zpěv (pěvecká třída Ludmily Kotnauerové), hudební výchovu a psychologii na Pedagogické fakultě Západočeské univerzity v Plzni. V roce 2002 získala 2. cenu na Pěvecké soutěži Leoše Janáčka v Brně a zvláštní cenu Bohuslava Martinů.
V letech 2003–2007 pokračovala ve studiu zpěvu na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u Mgr. Art. Marty Beňačkové. V červnu 2008 dokončila studium barokního zpěvu v Centru barokní hudby ve Versailles.

Jako sólistka Dagmar Šašková aktuálně spolupracuje se soubory Centra barokní hudby ve VersaillesAkadêmiaCorrespondancesIl FestinoLa FeniceLa RêveuseLe Concert briséLes PaladinsPygmalionLe Poème HarmoniqueSagittarius a taktéž s pražským souborem Musica Florea. Mezi významná CD Dagmar Šaškové patří Grands motets Pierra Roberta a Les Histoires sacrées Marca Antoine Charpentiera (obojí s Centrem barokní hudby ve Versailles pod vedením Oliviera Schneebeliho), výňatky ze sbírek madrigalů Opella Nova a Israelis Brünnlein Johanna Hermanna Scheina (soubor Sagittarius pod vedením Michele Lapléniho) a taktéž Kantáty pro soprán Friedricha Buxtehudeho se souborem Le Concert brisé pod vedením Williama Dongoise. V roce 2012 natočila se souborem Pygmalion (Raphaël Pichon) Mši h-moll od Johana Sebastiana Bacha. Se souborem Il Festino Manuela de Grange nahrála Italské arie za doby Ludvíka XIII (2012) a Arie Stefana Landiho (2015). Posledními přírůstky do diskografie jsou Concert royal de la Nuit se souborem Les Correspondances (Sébastien Daucè), Natale in Italia se souborem La Fenice (Jean Tubéry), moteta La Majesté Lalandeho se souborem Le poème harmonique pod vedením Vincenta Dumestreho a nakonec Douce Félicité zahrnující skladby Michel Lamberta a Sébastiena Le Camuse a CD Donna se skladbami Monteverdiho, oboje se souborem Il Festino pod vedením Manuela de Grange.

V lednu 2010 ztělesnila Dagmar Šašková roli Corisandy v opeře Jeana-Baptista Lullyho Amadis v divadle Avignon v jižní Francii a taktéž v Opeře Massy u Paříže pod taktovkou Oliviera Schneebeliho. V roce 2011 se ve spolupráci s Musicou Floreou (Marek Štryncl) představila v roli Apolla v Händelově opeře Terpsicore v Zámeckém divadle Mnichova Hradiště a v Zámeckém divadle v Českém Krumlově. Se souborem Les Paladins (Jérôme Correas) jsme ji opět v roce 2011 mohli vidět v opeře Egisto od autorské dvojice Mazzochi/Marazzoli jako Moschino, Ninfu, Rubanière a Fleure; o dva roky později jako Melanto v Návratu Odyssea od Claudia Monteverdiho (turné po Francii). V září roku 2013 ztvárnila roli Ninfy v Monteverdiho Orfeovi za řekou Gangou v New Delhi v Indii (taktéž Cité de la Musique v Paříži) pod vedením Françoise Lasserre, soubor Akademia. V prosinci téhož roku se pak v Lyonu (taktéž v Uzès) objevila v titulní roli v Dido opery Dido a Eneas od Henryho Purcella (soubor La Fenice). V roce 2016 vyrazila jako Judita na turné s projektem Les Histores sacrées Marca Antoine Charpentiere do Jižní Koreje s Centrem barokní hudby ve Versailles (dirigent Olivier Schneebeli, režie Ana Yepes). Ve francouzském turné Orfeo za řekou Gangou v roce 2016 ztělesnila roli Musiky a Messagiery na scéně Arsenalu de Métách a v opeře v Remeši. V roce 2018 ztvárnila pět rolí v Europe Galante of Andrého Campra ve Wienerkonzerthausu ve Vídni (La Simphonie du Marais pod vedením Hugo Reyneho). V opeře Le monde à l’envers Baldassare Galuppiho se potom představila jako Aurora v Avignononské opeře a v pařížské filharmonii (soubor Akadêmia pod vedením de Françoise Lasserre).

Dagmar Šašková pravidelně připravuje recitály s cembalistkou a varhanicí Kateřinou Chrobokovou . S pianistkou Vendulou Urbanovou uskutečnila v roce 2014 cyklus koncertů české hudby (romantické, 20. století) v Českém centru v Paříži.


Dagmar Šašková was born in Rakovník, Czech Republic, in 1978. She began her musical studies with Ludmila Kotnauerová at the Western Bohemian University in Pilsen (2003 graduate). In 2002, she was awarded Second Prize at the Leoš Janáček International Competition in Brno and the Bohuslav Martinů Special Award for her singing. She continued at the Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno (Marta Beňačková class, 2006). In June 2008, Dagmar Šašková brought her singing studies in baroque technique a brilliant close at the Versailles Baroque Music Centre.

Dagmar Šašková often performs in concerts with ensembles such as Versailles Baroque Music Centre, AkadêmiaCorrespondances, El Sol, Il FestinoLa FeniceLa RêveuseHarmonia SacraLe Poème Harmonique, or Musica Florea. She has taken part in the recordings of Marc Antoine Charpentier’s Sacred Stories and Pierre Robert’s Grands Motets conducted by Olivier Schneebeli, as well as in the extracts from Opella Nova and Israelis Brünnlein by Johann Hermann Schein with the Sagittarius orchestra conducted by Michel Laplénie. She has also recorded Dietrich Buxtehude’s Cantatas for soprano with Le Concert brisé conducted by William Dongois, the Italian Aria from the Time of Louis 13th of France and Arie da cantarsi of Stefano Landi with the ensemble Il Festino (Manuel de Grange), and finally Johann Sebastian Bach’s B-Minor Mass with the Pygmalion orchestra conducted by Raphaël Pichon. She also recorded The Royal Night Concert with the ensemble Les Correspondances (Sébastien Daucè) , Natale in Italia with La Fenice (Jean Tubéry) and Majesté (Grand motets by Delalande) with Le Poème harmonique (Vincent Dumestre). For the moment, the two last contributions to her discography are Donna – Monteverdi Madrigali e motetti a due voci femminili with the ensemble Il Festino and Reinas with the ensemble El Sol (Chloé Sévère).

In 2010, Dagmar Šašková performed as Corisande in Jean-Baptiste Lully’s Amadis opera in a coproduction between the Versailles Baroque Music Centre and the Avignon Theatre (direction Olivier Schneebeli) (Avignon and Massy Opera Houses). In 2011, with Musica Florea of Marek Štryncl, she has sung the role of Apollo in George Friedrich Händel’s Terpsicore in baroque theatres of Český Krumlov and Mnichovo Hradiště in the Czech Republic. She has also taken part as Moschino, Ninfa, Rubanière, and Fleure in L’Egisto of Marco Marazzoli et Virgilio Mazzocchi conducted by Jérôme Correas (Les Palladins) at the Massy Opera House and in the Theatre l’Athénée in Paris, in Cergy-Pontoise, … In 2013, she sang Melanto in Ritorno d’Ulysse in patria by Claudio Monteverdi conducted by Jérôme Correas (Les Palladins) (Massy, Théâtre Gérard-Philipe Saint-Denis, Reims, Nice, Saint-Quentin en Yvelines, …). She then left for New Delhi to sing Ninfa in Claudio Monteverdi’s L’Orfeo by Akadêmia conducted by Françoise Lasserre (also Cité de la Musique in Paris). In 2014, with the orchestra La Fenice of Jean Tubéry, Dagmar Šašková interpreted the title role of Dido in Henry Purcell’s Dido and Aeneas in Lyon and in Uzès (concert version). In 2016, she left for a tour in the South Corea with the Sacred Stories of Marc Antoine Charpentier as Judith with the Versailles Baroque Music Centre (direction Olivier Schneebeli, stage manager Ana Yepes). In the French tour of the Orfeo par-delà le Gange in 2016, she was la Musica and la Messagiera on the stage of Arsenal in Metz and in the Reims opera. In 2017, Händelfest in Bernburg hosted a performance featuring Dagmar as Apollo in Terpsichore by Händel.

In January 2018, accompanied by Simphonie du Marais (Hugo Reyne) in Wiener Konzerthaus, she sang Venus, Doris, Olimpia, Zaide in Europe galante by Andre Campra.

Under the baton of Françoise Lasserre, she performed as Aurora in Il mondo alla Roversa by Baldassare Galuppi in the opera houses of Reims, Avignon and Philharmonie de Paris in 2019.

Dagmar Saskova taught baroque singing in New Delhi, Santiago de Chile and Seoul.