Jean-François Lombard

Jean-François Lombard se narodil v rodině hudebníků. Již v 10 letech zpíval poprvé v produkci Pucciniho opery Tosca v opeře v Rouen po vedením Paula Ethuina. Aby si splnil sen stát se profesionálním zpěvákem začal studovat muzikologii na Univerzitě v Rouen a své hudební vzdělání dokončil na koncervatoři v Rouen (Conservatoire à Rayonnement Régional of Rouen). Po studiích se připojil k Maîtrise du Centre de Musique Baroque de Versailles a okamžitě se mu dostalo uznání pro jeho přirozenou vysokou hlasovou polohu. Od té doby spolupracoval již s mnoha významnými soubory: La Poeme Harmonique (Vincent Dumestre), Les Paladins (Jérôme Correas), La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Les Folies françoises (Patrick Cohen-Akenine), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski) , La Grande Ecurie a la Chambre du Roy (Jean-Claude Malgoire), Le Concert Spirituel (Hervé Niquet), La Risonanza (Fabio Bonizzoni), L’Ensemble Vocal & Instrumental de Lausanne (Michel Corboz), Les Pages a les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles (Olivier Schneebeli), La Chapelle Rhénane (Benoît Haller) a Les Arts Florissants (William Christie).

Na jevištní ztvárnil Jean-François Lombard například tyto významné role:

Arnalta and Nutrice, Incoronazione di Poppea and Pisandro (Monteverdi),

Umana Fragilità and Ericlea, Il Ritorno d’Ulisse (Nice, Rennes and Massy Operas, Théâtre Gérard Philipe in Saint-Denis, Versailles Royal Opera),

La Nourrice, Cadmus & Hermione (Lully, Opéra Comique in Paris, Grand Théâtre de Provence in Aix-en-Provence, Grand Théâtre du Luxembourg, Rouen Opéra),

Actéon (Charpentier, Budapest Palace of Arts),

Erice, Ormindo (Cavalli, Reims and Massy Operas, Maison de la Musique in Nanterre),l’Intendimento, Vita Humana (Marazzoli, Paris, Sablé festival), Euriale, Persée (Lully, Ambronay festival).

Na jevišti spolupracoval např. s D. Jemmettem, Christophem Rauckem, Christianem Gangneronem, Benjaminem Lazarem.

Je často zván na prestižní festivaly staré hudby v Evropě, např. v Beaune, Ambronay, Saint-Denis a Sablé ve Francii; v Německu pak na festivaly Tage Alter Musik v Herne a Potsdamer Sanssouci Musikfestspiele. V Holandsku účinkoval na festivalu Festival Oude Muziek v Utrechtu. Ve Spojených státech zpíval v Princetonu árie a duety z francouzských barokních oper, dále koncertoval v San José, Washingtonu a v Los Angeleském Getty Center Museum měl recitál z árií z francouzských barokních oper.

Jeho zájem o romantický a současný repertoár ho dovedla k interpretaci Schubertových Písní, na kterých v Paříži spolupracoval s pianistou Alainem Planésem a sborem Accentus Chamber Choir (Théâtre des Bouffes du Nord).

Diskografie Jean-François Lombarda čítá mnoho titulů. Především DVD Cadmus & Hermione s Le Poème Harmonique, Cavalliho Ormindo and Soleils baroques s Les Paladins, Menteverdiho nešpory Vespro della beata Virgine s La Petite Bande, Theatrum Musicum, Charpentioerova mše Messe de Minuit with Les Arts Florissants, CD A Journey through Lully´s operas s Les Pages & Les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles.

Jeho nový projekt « Tenebris » je věnovaný nepříliš často uváděným Leçons de Ténèbres od Brossarda, Du Monta a Michela, který nahrává se souborem Les Paladins.


Jean-François Lombard is born in a family that counts numerous musicians. At the age of ten, he sang for the first time in a Puccini’s Tosca production staged at the Rouen Opera, under the direction of Paul Ethuin. To fulfill his wish to become a professional singer, he studied musicology at the University of Rouen and completed his musical education (singing, music theory and analysis) at the Conservatoire à Rayonnement Régional of Rouen. He then joined the Maîtrise du Centre de Musique Baroque de Versailles and was immediately acknowledged for his rare tenor/haute-contre tessitura. From that time, he has been hired by Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Les Paladins (Jérôme Correas), La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Le Fenice (Jean Tubéry), Les Folies françoises (Patrick Cohën-Akenine), Les Musiciens du Louvre (Marc Minkowski), La Grande Ecurie & la Chambre du Roy (Jean-Claude Malgoire), Le Concert Spirituel (Hervé Niquet), La Risonanza (Fabio Bonizzoni), L’Ensemble Vocal & Instrumental de Lausanne (Michel Corboz), Les Pages & les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles (Olivier Schneebeli), La Chapelle Rhénane (Benoît Haller), Les Arts Florissants (William Christie).

On stage, Jean-François Lombard performed Arnalta and Nutrice in Monteverdi’s Incoronazione di Poppea, Pisandro and Humana Fragilità in Il Ritorno d’Ulisse (Royal Opera of Versailles, Nice, Rennes and Massy Operas), La Nourrice in Lully’s Cadmus & Hermione (Opéra Comique in Paris, Grand Théâtre de Provence in Aix-en-Provence, Grand Théâtre du Luxembourg, Rouen Opera), Charpentier’s Actéon (Budapest Palace of Arts), Erice in Cavalli’s Ormindo (Reims and Massy Operas, Maison de la Musique in Nanterre), l’Intendimento in Marazzoli’s Vita Humana (Paris, Sablé festival), Euriale in Lully’s Persée (Ambronay festival). He collaborated with stage managers such as Dan Jemmett, Christophe Rauck, Christian Gangneron, Benjamin Lazar and the choreographer Ana Yepes.

As for concerts, Jean-François Lombard performed Elviro in Cavalli’s Serse (Théâtre des Champs-Elysées in Paris), Rameau’s Pygmalion in Stockholm, as well as his Indes galantes (Valère, Damon) in Roma (Accademia Nazionale di Santa Cecilia), Charpentier’s Actéon in Budapest (F. Liszt Academy), David in Charpentier’s David & Jonathas in Paris. He was invited by the most prestigious early music festivals in Europe: Beaune, Ambronay, Saint-Denis, Sablé in France; Tage Alter Musik in Herne and Potsdamer Sanssouci Musikfestspiele in Germany; the Holland Festival Oude Muziek Utrecht in Netherlands. In the United States, he sang arias and French baroque operas duets in Princeton, San José, Washington D.C. and a solo recital of French baroque operas arias at the Los Angeles Getty Center Museum.

His curiousity for the romantic and contemporary repertoires lead him to interpret Schubert’s Lieder besides pianist Alain Planès and Accentus Chamber Choir in Paris (Théâtre des Bouffes du Nord). He was Charlie in Weill’s Mahagonny Songspiel at the Rouen Opera and took part in Alexandros Markeas’ La Voix & ses Avatars world premiere, in Reims (Opera) and Paris.

During the summer 2014, Jean-François Lombard will sing the title role in Rameau’s Platée, in Znojmo Music Festival in Czech Republic, directed by Roman Válek.

Jean-François Lombard’s discography counts a lot of recordings, and most particularly the Cadmus & Hermione DVD released by Le Poème Harmonique, Cavalli’s Ormindo and Soleils baroques with Les Paladins, Le Salon de Musique de Marie-Antoinette (naïve), Monteverdi’s Vespro della beata Virgine with La Petite Bande, Theatrum Musicum and Capricornus’ Leçons de Ténèbres with La Chapelle Rhénane, Charpentier’s Messe de Minuit with Les Arts florissants, A Journey through Lully’s operas with Les Pages & les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles.

His new discographic project „Tenebris“ is devoted to unheard Leçons de Ténèbres by Brossard, Du Mont and Michel and recorded with Les Paladins.