Jakub Kydlíček

Lektor vede třídu
Barokní zobcová flétna

Jakub Kydlíček patří k vyhledávaným osobnostem scény staré hudby. Studoval obory zobcová flétna (J. Braná) a dirigování (J. Štrunc) na konzervatoři v Plzni, následně pak studoval u Coriny Marti na Schola cantorum basiliensis (Musik Akademie Basel). Během studií absolvoval masterclass u předních osobností staré hudby (P. Holstlag, A. Solomon, C. van Heerden, B. Honig,…) a obhájil doktorát v oboru Historie.

Záhy po svém absolutoriu se stal pedagogem Pražské konzervatoře, kde vede třídu zobcové flétny. Od roku 2012 je rovněž pověřen uměleckým řízením Barokního orchestru Pražské konzervatoře, se kterým získal v roce 2016 titul laureáta rozhlasové soutěže Concerto Bohemia za nahrávku Haendelových děl.

Na poli tzv. staré hudby spolupracuje s předními soubory, jako např. Collegium 1704, Capella Regia, Collegium Marianum, Czech Ensemble Baroque,… se kterými vystoupil na předních evropských scénách (Pražské jaro, Semperoper Dresden, Teatro Arriaga, Grand Theatre de Luxembourg, Salzburger festspiele, Concentus Moraviae,…). Jako lektor je zván k výuce na seminářích a kurzech staré hudby (Valtice, Holešov) a je častým hostem porot soutěží ve hře na zobcovou flétnu. V letech 2010-6 působil na konzervatoři v Plzni, kde nastudoval řadu studentských operních projektů (Pergolesi, Purcell, Martinů, Pauer).

V roce 2009 založil svůj vlajkový soubor CONCERTO AVENTINO a je rovněž zakládajícím členem tria TRE FONTANE. Pro festival Smetanova Litomyšl nastudoval české premiéry oper Pygmalion Jeana-Philippa Rameau a Aci, Galatea e Polifemo Geogra Friderica Haendela.


Jakub Kydlicek (1985, CZ) is one of the most versatile personalities of the czech early music scene.

After finishing his studies in recorder and orchestral conducting at the Conservatory in Pilsen (CZ) he continued in postgraduate studies at Schola cantorum basiliensis with Corina Marti.During his studies, Jakub participated in masterclasses and lessons with leading personalities of early music (Peter Holstlag, Ashley Solomon, Carin van Heerden, Bert Honig, Jostein Gundersen, Patrick Ayrton,…). In 2018 he gained his Ph.D. in History.

Soon after graduating, he was appointed a teacher at the Prague Conservatoire. In 2012 he was appinted a director of the Prague Conservatory Baroque orchestra whith whom he became the laurate of Concerto Bohemia radio competition. In 2010-6, he taught at the Conservatory in Pilsen where he performed a number of opera projects (including Pergolesi, Purcell, Martinů, Pauer). As a lecturer, he is often invited to lead seminars and courses of early music (Valtice, Holešov) and is a frequent guest of jury competitions.

As a recorder player, he performs regularly with a number of early music ensembles such as Collegium 1704, Capella Regia, Collegium Marianum, Czech Ensemble Baroque,… with whom he performed in prestigious European scenes (Prague Spring, Semperoper Dresden, Teatro Arriaga, Grand Theater de Luxembourg, Salzburger festspiele, Concentus Moraviae, …). With Schola gregoriana pragensis he recorded a CD devoted to the music of Charles IV.

In 2009 he founded his own ensemble CONCERTO AVENTINO and is also a founding member of the TRE FONTANE trio. As a conductor he performed some of the baroque masterpieces such as Zelenka´s Sub olea Pacis or Purcell´s semi-opera The Fairy Queen. Recently he did perform Czech.premieres of Pigmalion by J. Ph. Rameau or Aci, Galatea e Polifemo at by G. F. Haendel at Smetana’s Litomyšl festival. In upcoming season he will lead the performances of Bach´s Johannespassion or Benda´s Ariadne auf Naxos.

www Jakub Kydlíček